ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ БЕЗКОНФЛІКТНОГО УПРАВЛІННЯ БІЗНЕСОМ І ФОРМУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МЕНЕДЖЕРА

Автор(и)

  • Андрій Косенко кандидат економічних наук, доцент, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», професор кафедри економіки бізнесу та міжнародних економічних відносин, Україна
  • Максим Бердос аспірант, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна
  • Денис Остапенко аспірант, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна
  • Софія Косенко студентка, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», Україна

Анотація

Давно відомо, що колектив - щось більше, ніж просте логічне впорядкування працівників, що виконують взаємозв'язані задачі. Теоретики і практики управління зрозуміли, що організація є також і соціальною системою, де взаємодіють окремі особи і формальні і неформальні групи. І від психологічного клімату, від настрою кожного працівника залежить і продуктивність праці, і здоров'я працівників і багато що інше.

Організація стає чимось більшим, ніж сума компонентів. Ця нова система стає значно стійкішою до дій ззовні, але легко руйнується, якщо не підтримувати цю єдність елементів. "Організм" організації необхідно забезпечити механізмом, який би забезпечував постійну регенерацію загублених цілей, задач і функцій, визначав би всі нові і нові очікування працівників. В управлінській науці існують досить досконалі соціально-психологічні методи, за допомогою яких можна добитися потрібного ефекту. Під соціально-психологічними методами управління розуміють конкретні прийоми і способи дії на процес формування і розвитку самого колективу і окремих працівників. Розділяють два методи: соціальні (направлені на колектив в цілому), і психологічні (направлені на окремих осіб усередині колективу). Ці методи мають на увазі упровадження різних соціологічних і психологічних процедур в практику управління. Якість соціально-психологічного клімату в колективі визначає відношення керівника до суспільства в цілому, до своєї організації і до кожної людини окремо. Якщо в його розумінні людина представляється як ресурс, сировинна і виробнича база, то такий підхід не дасть належного результату, в процесі управління виникне перекіс і недолік або перерахунок ресурсів для виконання конкретної задачі.

Останні десятиліття відбуваються суттєві зміни у шкалі цінностей працівників. Такі з них, як обов'язок, дисципліна, послух, втрачають своє значення. Натомість зростає вага цінностей, пов'язаних із самовираженням індивіда. Тому методи мотивації та стиль управління повинні враховувати творчу діяльність, свободу дій та відповідальність, розширення контактів із керівництвом та колегами, підвищення кваліфікації тощо. У менеджерів є достатньо ресурсів та коштів для того, щоб впливати на формування та розвиток організаційної культури, проте їм не завжди вистачає знання, як її аналізувати та змінювати у бажаному напрямку.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-10

Як цитувати

Косенко, А., Бердос, М., Остапенко, Д., & Косенко, С. (2025). ПСИХОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ БЕЗКОНФЛІКТНОГО УПРАВЛІННЯ БІЗНЕСОМ І ФОРМУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ МЕНЕДЖЕРА. Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки), (2), 124–130. вилучено із http://es.khpi.edu.ua/article/view/339162