http://es.khpi.edu.ua/issue/feedВісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки)2025-03-05T12:28:00+02:00Перерва Петро Григоровичpgpererva@gmail.comOpen Journal Systems<p>У збірнику представлені результати досліджень та узагальнення актуальних тенденцій вітчизняної та світової економічної системи, стану і перспективи розвитку економіки регіонів, підприємств та організацій; особливості управління інвестиційною діяльністю, інноваціями, бізнесом, економічними ризиками, маркетинговою діяльністю, правове забезпечення підприємств, бізнес-планування, управління фінансами, проблеми обліку й аудиту, соціального прогресу.</p> <p><strong>На підставі Наказу Міністерства освіти і науки України № 409 від 17.03.2020 року в</strong><strong>ключено до категорії «Б» Переліку наукових фахових видань України</strong></p> <p><strong>Індіфікатор медіа R30-02560 (Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення, Рішення №33 від 11.01.2024)</strong></p>http://es.khpi.edu.ua/article/view/321348ВЗАЄМОЗВ'ЯЗОК МІЖ СПОРТИВНОЮ СОЦІАЛІЗАЦІЄЮ ТА СОЦІАЛЬНИМИ ІННОВАЦІЯМИ З НАСЛІДКАМИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ОСВІТИ: ОГЛЯД ЛІТЕРАТУРИ2025-01-21T15:07:23+02:00Сабольч Нагіszabolcs.nagy@uni-miskolc.hu<p>Це дослідження досліджує взаємодію між соціалізацією спорту, соціальними інноваціями та освітнім розвитком, наголошуючи на їхньому колективному потенціалі для вирішення сучасних соціальних проблем. Після огляду світової літератури в цьому дослідженні фіксуються різноманітні концептуальні та методологічні досягнення. Результати підкреслюють синергетичний зв'язок між цими сферами, демонструючи, як соціальні інновації, орієнтовані на спорт, покращують освітні результати, особливо для маргіналізованих спільнот. Такі механізми, як розвиток життєвих навичок, покращення когнітивних функцій та сприяння інклюзивності, досліджуються разом із такими проблемами, як обмеженість ресурсів, соціально-економічні нерівності та неоднозначність визначень. Це дослідження заповнює критичні прогалини в дослідженнях, пропонуючи новий погляд на роль спорту у сприянні освітній справедливості та системним змінам. Аналіз підкреслює необхідність міждисциплінарних рамок та політичних заходів для повного використання трансформаційного потенціалу спорту для сталого соціального та освітнього розвитку. Ці результати сприяють поглибленню теоретичних знань та формують практичні стратегії для всеосяжних та ефективних соціальних інновацій.</p>2025-01-03T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 Сабольч Нагіhttp://es.khpi.edu.ua/article/view/324275АДАПТАЦІЯ ТОРГОВЕЛЬНОГО ТА РЕСТОРАННОГО БІЗНЕСУ ДО ГЛОБАЛЬНИХ ВИКЛИКІВ: ІНСТРУМЕНТИ ДІАГНОСТИКИ, ЛОГІСТИЧНІ СТРАТЕГІЇ, ЕЛЕКТРОННА КОМЕРЦІЯ2025-03-05T11:40:37+02:00Марина Семикінаsemikinamv@i.uaЛюдмила Запірченкоzapirchenko2020@gmail.comБогдан Дмитришинbogdanfree1984@gmail.comСергій Нісфоянnisfoyanss@gmail.com<p>Стаття присвячена поглибленню теоретико-методичних засад адаптації торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів шляхом інтеграції інструментів діагностики, логістичних стратегій та електронної комерції. Проаналізовано трансформації розвитку торговельного та ресторанного бізнесу під впливом глобальних чинників. Визначено наслідки впливу глобальних викликів і війни на функціонування українського торговельного та ресторанного бізнесу. Виявлено ключові проблеми, пов'язані з логістикою, електронною комерцією та управлінням. Розроблено методичні основи діагностики ефективності інструментів логістичного менеджменту та електронної комерції, що дозволяє підприємствам оцінити свій стан та визначити напрямки адаптації до глобальних змін. Обгрунтовано методичний підхід до розробки стратегій адаптації торговельного та ресторанного бізнесу до глобальних викликів та загроз. Розкрито сутність, мету, завдання, функції, принципи створення адаптаційних механізмів, дія яких базується: 1) на синергії поєднання інструментів діагностики з логістичними інноваціями та електронною комерцією; 2) забезпеченні гнучкості ланцюгів поставок; 3) цифровій трансформації діяльності торговельного та ресторанного бізнесу, що веде до інтеграції онлайн-платформ зі зворотним зв’язком клієнтів для покращення сервісу. Доведено, що адаптаційні механізми і стратегії дозволяють українському бізнесу не лише виживати в умовах нестабільності, а й продовжувати розвиватися, впроваджувати інновації, демонструючи стійкість.</p>2025-01-06T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://es.khpi.edu.ua/article/view/324278МАРКЕТИНГ ЯК ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ СУБ’ЄКТА ТУРИСТИЧНОЇ ІНДУСТРІЇ2025-03-05T12:23:52+02:00Ірина Угрімоваiryna.uhrimova@khpi.edu.uaВладислав Малишкінvladyslav.malyshkin@emmb.khpi.edu.ua<p>У статті проаналізовано розвиток міжнародного туризму та туристичної індустрії України в умовах пандемії Covid-19 та повномасштабного вторгнення; досліджено тенденції, що існують в цій галузі. Визначено вплив системи маркетингу на підвищення ефективності діяльності суб’єктів туристичної індустрії. Визначено, що маркетинг повинен підкреслювати конкурентні переваги туристичної послуги. Визначено, що в туристичній індустрії є специфічні особливості, що відрізняє її не тільки від сфери торгівлі товарами, а й від надання інших послуг; є також специфіка споживання туристичних послуг. Для забезпечення необхідних переваг в своїй діяльності та збереження ринкових позицій у конкретному секторі туризму суб’єкти цього бізнесу змушені шукати нові підходи до організації свого бізнесу, одним з яких є перехід на кластерну модель бізнесу. Авторами запропоновано низку заходів спрямованих на покращення діяльності суб’єктів туристичного бізнесу, акцент робиться на впровадженні інструментів Agile – маркетингу та обґрунтовано перехід суб’єктів господарювання туристичної галузі на кластерну модель. Досить нова система Agile – управління продуктом, що базується на Scrum, відрізняється від традиційних підходів з багатьох поглядів. У традиційному підході дослідження ринку, планування продукту та бізнес-аналіз передують розробці продукту, а у новому підході мінімальна попередня робота здійснюється для формування бачення, що описує вигляд і функціональність продукту. Стала ефективна маркетингова діяльність вимагає постійного темпу та різноманітності діяльності. Маркетинг у туристичній індустрії - послідовна діяльність суб’єктів туристичного бізнесу, що переслідує досягнення певної прибуткової мети. Тому можна стверджувати, що інструменти і методи маркетингу у туризмі - це система постійного удосконалення послуг, які затребувані на туристичному ринку і які суб’єкт туристичного бізнесу здатен запропонувати своїм клієнтам і більшою ефективністю, ніж це можуть зробити його конкуренти.</p>2025-01-06T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://es.khpi.edu.ua/article/view/324279РОЗВИТОК СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ЗА УМОВ ЦИФРОВИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ 2025-03-05T12:28:00+02:00Наталія Шматькоnataliia.shmatko@khpi.edu.uaМарина Кармінська-Бєлоброваmaryna.karminska-bielobrova@khpi.edu.uaВадим Костінnpomaxima@gmail.comАніта Бєлоброваanita.bielobrova@emmb.khpi.edu.ua<p>Стаття присвячена дослідженню впливу цифрових трансформацій на систему управління персоналом у сучасних організаціях. Зростання ролі цифрових технологій у сфері HR спричиняє докорінні зміни в процесах рекрутингу, навчання, оцінки ефективності, мотивації персоналу та кар’єрного зростання. Актуальність дослідження обумовлена необхідністю адаптації організацій до нових умов і пошуку сучасних підходів до управління людськими ресурсами для підвищення їхньої ефективності та конкурентоспроможності. У роботі аналізуються ключові проблеми, що стоять перед системами управління персоналом, зокрема недостатня автоматизація, низький рівень залученості співробітників, комунікаційні бар’єри та дефіцит програм професійного розвитку.</p> <p>Визначено основні напрями цифровізації HR-процесів, які включають впровадження аналітичних платформ (People Analytics), систем для управління навчанням (LMS), платформ для рекрутингу (LinkedIn, Workday) та інших інструментів, що дозволяють автоматизувати і оптимізувати HR-функції. Особлива увага приділена перспективам і трендам цифровізації в Україні, де багато організацій демонструють високу адаптивність до впровадження інноваційних технологій. Автори також висвітлюють рекомендації щодо впровадження цифрових систем управління персоналом. Зокрема, для ефективної цифрової трансформації необхідно здійснювати оцінку готовності організації до змін, вибирати відповідні технології, інтегровані з існуючими системами, і проводити навчання персоналу для підвищення цифрової грамотності та зменшення опору змінам. Ці заходи дозволяють значно підвищити ефективність систем управління персоналом, знизити витрати, поліпшити комунікацію між співробітниками та забезпечити безперервний розвиток персоналу.</p> <p>У статті також зазначено, що впровадження цифрових технологій пов’язане з певними викликами, такими як висока вартість інтеграції, ризики порушення конфіденційності даних та необхідність перебудови організаційної культури. Попри це, переваги цифровізації HR значно перевищують можливі недоліки, створюючи перспективи для стратегічного розвитку бізнесу. Отримані результати підкреслюють важливість комплексного підходу до цифрової трансформації системи управління персоналом, яка дозволяє організаціям залишатися конкурентоспроможними у динамічному бізнес-середовищі.</p>2025-01-06T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025