ВПЛИВ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ НА ФІНАНСОВІ ПОКАЗНИКИ: СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ ЕМПІРИЧНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ТА ЇЇ ПРИЧИНИ

Автор(и)

  • Ольга Нащекіна кандидат фізико-математичних наук, доцент, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», доцент кафедри менеджменту; м. Харків, Україна
  • Ганна Коптєва доктор економічних наук, професор, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», професор кафедри менеджменту; м. Харків, Україна
  • Ігор Тимошенков доктор економічних наук, професор, V. N. Karazin Kharkiv National University, професор кафедри міжнародного бізнесу та економічної теорії; м. Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.1.73

Анотація

Бізнес-обґрунтування корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) сьогодні стає дедалі актуальнішим, оскільки дозволяє компаніям узгоджувати інтереси різних груп стейкхолдерів через створення спільної цінності. Для ефективного інтегрування КСВ у бізнес-модель компанії важливо розуміти зв’язок між КСВ і фінансовими показниками. Однак, велика кількість досліджень, присвячених впливу КСВ на фінансові показники, дають суперечливі результати. Мета цієї статті – провести аналіз розбіжностей у результатах емпіричних досліджень взаємозв’язку між КСВ і фінансовими показниками, про які повідомляється в літературі, і визначити причини та методологічні проблеми, пов’язані з відсутністю консенсусу щодо цього зв’язку. З проведеного аналізу випливає, що більшість авторів спостерігали позитивний вплив КСВ на фінансову результативність, однак деякі автори повідомили про негативну, U-подібну, інвертовану U-подібну та S-подібну залежності, а також про відсутність будь-якого впливу КСВ на фінансові результати. Розбіжність у результатах може бути пов’язана з багатовимірністю та різноманітністю форм КСВ, а отже, з відсутністю єдиного підходу до її вимірювання. Те ж стосується і фінансової результативності, яка може вимірюватися за допомогою різноманітних показників, як основаних на фінансовій звітності, так і на ринковій вартості компаній. Різниця в методології вимірювання ускладнює порівняння результатів різних досліджень. Зв’язок між КСВ і фінансовими показниками також може залежати від підходу до КСВ, який використовують компанії. Якщо КСВ служить інструментом для створення економічної цінності, її вплив на фінансову ефективність має бути позитивним за визначенням. Якщо КСВ базується на суто етичних міркуваннях, вона може бути просто центром витрат. Зв’язок між КСВ і фінансовими показниками може бути послаблений або посилений великою кількістю зовнішніх і внутрішніх ситуаційних чинників, таких як інституційне середовище, динамізм галузі, розмір компанії, форма власності та багато інших, які можуть створювати модераційний ефект на цей зв’язок. Причинно-наслідковий зв’язок між КСВ і фінансовими показниками може бути двонаправленим і приводити до позитивного циклу, але причинність також може бути протилежною – кращі фінансові показники обумовлюють вищій рівень КСВ. Неоднозначність результатів, наведених у літературі, також може бути пов’язана з відстроченим впливом КСВ на фінансові показники, коли потрібен деякий час, щоб інвестиції в КСВ окупилися з точки зору фінансової віддачі.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-19

Як цитувати

Нащекіна, О., Коптєва, Г., & Тимошенков, І. (2023). ВПЛИВ КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ НА ФІНАНСОВІ ПОКАЗНИКИ: СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ ЕМПІРИЧНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ТА ЇЇ ПРИЧИНИ. Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки), (1), 73–78. https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.1.73