СТАНДАРТИ СЕРІЇ ISO 9000 В СФЕРІ ТУРИЗМУ ТА ГОСТИННОСТІ УКРАЇНИ В КОНЦЕПЦІЇ ЗАГАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ TQM

Автор(и)

  • Лариса Стригуль кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри туризму і готельно-ресторанного бізнесу НТУ «ХПІ»; м. Харків, Україна
  • Вікторія Александрова кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри туризму і готельно-ресторанного бізнесу НТУ «ХПІ»; м. Харків, Україна
  • Тетяна Жадан кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри туризму і готельно-ресторанного бізнесу НТУ «ХПІ»; м. Харків, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.1.40

Анотація

У статті проаналізовано сучасний стан застосування та визначення перспектив впровадження стандартів серії ISO 9000 в сфері туризму та гостинності України в концепції загального управління якістю TQM. Доведено, що проблема післявоєнного відродження та розвитку процесів загального управління якістю послуг сфери туристичного та готельно-ресторанного бізнесу нашої держави є досить актуальною, виходячи з її фінансово-економічного та соціального значення для відбудови економіки нашої країни. Досліджено, що в результаті впровадження міжнародних стандартів діяльність підприємства (організації) стає більш зрозумілою та прозорою, в ній встановлюється чіткий розподіл відповідальності, підвищується рівень внутрішньої організованості та зменшується кількість помилок. Визначено різницю між ISO 9001 та ISO 9000. Проаналізовано системи якості, побудовані на ідеології стандартів ISO серії 9000, що зіграли свою унікальну роль в розвитку технічного і технологічного прогресу. Доведено, що впровадження на підприємстві чи в організації системи управління якістю, розробленої на основі стандарту ISO 9001, сприяє спрощенню системи надання послуг та підвищенню їх якості, встановленню налагодженого зворотного зв’язку зі споживачами, покращенню робочого клімату, забезпеченню стабільної роботи в умовах плинності персоналу, прийняттю раціональних та ефективних рішень на основі фактів. Досліджено вітчизняний рівень стандартизації сфери туризму та гостинності з огляду на його кореляцію з міжнародними стандартами загального управління якістю. Доказано, що стандарти серії ISO 9000, зокрема стандарт ISO 9001 визначає найзручнішу на сьогодні та максимально просту модель управління і ця модель повинна бути найбільш повно використана в сфері гостинності і туризму України. Зроблено висновок, що ефективні системи якості, що відповідають вимогам ринку, сьогодні інтегруються в поняття TQM — Загальне управління якістю. Головним напрямком нової версії стандартів ISO серії 9000 стало їх зближення з ідеологією TQM. Щоб вітчизняний туристичний бізнес та індустрія гостинності мали можливість успішно розвиватися, необхідно вивчити всі правила та вимоги стандарти ISO, а також методику їх впровадження на вітчизняних підприємствах сфери гостинності.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-01-10

Як цитувати

Стригуль, Л., Александрова, В., & Жадан, Т. (2023). СТАНДАРТИ СЕРІЇ ISO 9000 В СФЕРІ ТУРИЗМУ ТА ГОСТИННОСТІ УКРАЇНИ В КОНЦЕПЦІЇ ЗАГАЛЬНОГО УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ TQM. Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки), (1), 40–44. https://doi.org/10.20998/2519-4461.2023.1.40