МАРКЕТИНГОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЗАХОДІВ ЩОДО СТАБІЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ У ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД НА ОСНОВІ ШЕРІНГОВОЇ ЕКОНОМІКИ

Автор(и)

  • Олена Шапран кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри маркетингу, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут»; Харків,, Україна

DOI:

https://doi.org/10.20998/2519-4461.2022.1.3

Анотація

У статті запропоновано маркетингове обґрунтування заходів щодо стабілізації економічної системи України у післявоєнний період на основі шерінгової економіки шляхом впровадження принципів відповідального споживання товарів і послуг у зв’язку зі значними руйнуваннями промислової та соціальної інфраструктури та дефіцитом матеріальних і фінансових ресурсів. Встановлено, що серед інструментів подолання кризових явищ є впровадження принципів відповідального споживання, які охоплюють державний, комерційний та індивідуальний рівні, оскільки нераціональні методи виробництва та споживання знижують темпи економічного зростання. Доведено, що конкуренцію будуть вигравати ті підприємства та компанії, які найшвидше адаптуються до післявоєнної реальності та запропонують такі маркетингові бізнес-моделі, в яких економія матеріальних і фінансових ресурсів, переробка та повторне використання товарів стануть у пріоритеті. Підтверджено доцільність фокусування маркетингових досліджень на трендах відповідального споживання, які наразі динамічно розвивається у рамках шерінгової економіки. Проаналізовано сучасні тенденції та особливості розвитку шерінгової економіки у світі як ефективної соціально-економічної бізнес-моделі. Розглянуто особливості економіки спільного споживання та проаналізовано специфіку функціонування найбільш поширених шерінгових сервісів і платформ. Визначено фактори, які впливають на популяризацію економіки спільного споживання у суспільстві. Доведено доцільність подальшого впровадження та розвитку шерінгових послуг в Україні, що підтверджується динамікою світового ринку спільного споживання, який за прогнозами до 2025 року може зрости більше ніж у 20 разів. Уточнено ключові положення бізнес-моделі економіки спільного споживання, які слід враховувати при розробці маркетингових заходів щодо активізації її впровадження та подальшого розвитку в Україні.

Посилання

Andrusiv V., Lavrik Ya., Dovzhanin A. Yak vidpovidalne spozhivannya zminyuye svit[How responsible consumption changes the world]. Kiyiv: Brajt Buks, 2020. 256 p

Ekonomichna model spilnogo spozhivannya (sheringova ekonomika)[Economic model of shared consumption (sharing economy)]. URL: https://business.diia.gov.ua/handbook/impact-investment/ekonomicna-model-spilnogo-spozivanna-seringova-ekonomika.

KrotovskaO. Kiyivposivdrugemisceusvitizarozvitkomsheringovoyiekonomiki: shoceoznachaye?[Kyiv ranked second in the world in the development of the sharing economy: what does it mean?] URL: https://thepage.ua/ua/news/indeks-sheringovoyi-ekonomiki-kiyiv-na-drugomu-misci-u-sviti.

Kuksa V.M. Ekonomika spilnogo spozhivannya –nova sistema cinnostej i doviri [The economy of shared consumption is a new system of values and trust]. Finansovij prostir[Financial space]. Cherkasi, 2018. no 2(30). pp. 71-77.

Motrichenko V.M., Opalko V.I. Megatrendi globalnogo ekonomichnogo rozvitku.[Megatrends of global economic development]Finansovij prostir[Financial space]. Cherkasi, 2014. no 4(16). pp. 176-181.

ParsenyukV.O., PashenkoO.V. Suchasnitendenciyitaperspektivirozvitkusheringovoyiekonomiki. [Current trends and prospects for the development of the sharing economy]Molodij vchenij. [Young scientist]Herson, 2020. no11(87). pp. 186-192.

Roshina N.V., Bordanova L.S. Perspektivi ekonomiki spilnoyi uchasti. [Prospects of the economy of joint participation]. Investiciyi: praktika ta dosvid[Investments: practice and experience].Kiev, 2017. no22.pp. 19-21.

Snitko A. Vse spilne: yak pracyuyesharing economy[All in common: how the sharing economy works]. URL: https://biz.nv.ua/eng/experts/shcho-take-ekonomika-spilnogo-spozhivannya-novi-biznes-modeli-50035050.html.

Fil A. Zvit OON: Ponad 800 miljoniv lyudej u sviti poterpayut vid golodu. [UN report: More than 800 million people worldwide suffer from hunger]. URL: https://www.dw.com/uk/ponad-800-milioniv-liudei-u-sviti-stykaiutsia-z-holodom/a-59501020.

Yakovleva M. Podilitisya zi svitom: sho daye ukrayincyam sheringova ekonomika. Ukrayinskij tizhden. [Share with the world: what gives Ukrainians a sharing economy. Ukrainian week]. URL: https://tyzhden.ua/Economics/229889.

Botsman R., Rogers R. What’s Mine is Yours: How Collaborative Consumption is Changing the Way We Live. London: Harper Collins, 2010. 304 p.

Chase R. How People and platforms are Inventing the Collaborative Economy and Reinventing Capitalism. New York: Public Affairs, 2015. URL: http://www.robinchase.org/#peers-inc.

Kramer B. Shareology: How Sharing is Powering the Human Economy. Morgan James. 2015. 198 р.

RevenkoL.S., Revenko N.S. Sharing Economy Phenomenon in the Digitization Era. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences. 2019.No4(12). Р. 678-700.

Walsh B. Today’s smart choice: don’t own. Share –10 ideas that will change the world. TIME.URL: http://content.time.com/time/specials/packages/article/0,28804,2059521_2059717_2059710,00.html.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-01-10

Як цитувати

Шапран, О. (2022). МАРКЕТИНГОВЕ ОБҐРУНТУВАННЯ ЗАХОДІВ ЩОДО СТАБІЛІЗАЦІЇ ЕКОНОМІЧНОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ У ПІСЛЯВОЄННИЙ ПЕРІОД НА ОСНОВІ ШЕРІНГОВОЇ ЕКОНОМІКИ. Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки), (1), 3–7. https://doi.org/10.20998/2519-4461.2022.1.3