СУТНІСТЬ ТА ВИЗНАЧЕННЯ КОМПЛАЄНС-РИЗИКУ

Автор(и)

  • Тетяна Кобєлєва кандидат економічних наук, доцент, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут», доцент кафедри менеджменту інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин; м. Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-6618-0380

DOI:

https://doi.org/10.20998/2519-4461.2020.1.116

Ключові слова:

комплаєнс, комплаєнс-контроль, комплаєнс-ризик, об’єкт комплаєнс-ризику, причини комплаєнс-ризиків, класифікація комплаєнс-ризиків, промислові підприємства

Анотація

У практичній діяльності промислового підприємства концепція комплаєнс тісно пов’язана з системою управління/контролю в організації, а також з ризиками невідповідності, недотримання вимог законодавства, нормативних документів, правил і стандартів наглядових органів, галузевих асоціацій та організацій, кодексів поведінки і т.п. Метою статті є дослідження теоретико-методологічної основи комплаєнс-ризику і можливостей використання цієї категорії в організаційно-економічній діяльності промислового підприємства з метою забезпечення його стабільної та ефективної роботи. Поняття комплаєнс-ризику стосовно промислової сфері в українському законодавстві не закріплено, але воно успішно використовується в банківській справі і може бути успішно адаптовано до особливостей промислового підприємства. Стосовно до промислових підприємств пропонується визначати комплаєнс-ризик, як ризик застосування юридичних санкцій або санкцій регулюючих органів, суттєвого фінансового збитку, втрати частки ринку або втрати репутації підприємством у результаті недотримання ним законів, інструкцій, правил, стандартів саморегулюючих організацій, або зовнішніх і внутрішніх кодексів поведінки, що стосуються виробничо-підприємницької діяльності. Комплаенс-функція дозволяє звернути увагу на безліч різних аспектів комплаенс-ризиків: від фінансових ризиків - до ризиків втрати репутації, від корупції - до кодексу поведінки працівників, і саме такий комплексний підхід дозволяє проводити найбільш ефективний моніторинг діяльності підприємства і приймати зважені і продумані рішення, створювати ситуації, при яких можливість виникнення комплаєнс-ризику мінімальна. У статті доведено, якщо підприємство планує вихід на міжнародний ринок, робота з комплаенс-функцією є необхідною умовою розвитку і подальшої співпраці, так як багато закордонних партнерів працюють виключно з організаціями, які виконують міжнародні стандарти в тому числі і в роботі з контролем комплаєнс-ризиків.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-28

Як цитувати

Кобєлєва, Т. (2021). СУТНІСТЬ ТА ВИЗНАЧЕННЯ КОМПЛАЄНС-РИЗИКУ. Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" (економічні науки), (1), 116–121. https://doi.org/10.20998/2519-4461.2020.1.116