ПРАКТИЧНІ АСПЕКТИ МЕТОДОЛОГІЇ ОЦІНКИ БІЗНЕСУ: ДОСВІД КРАЇН ЄС, АМЕРИКИ І УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.20998/2519-4461.2020.6.45Анотація
Сучасний світ бізнесу активно використовує оцінку як один із основних інструментів, що допомагає власникам зрозуміти вартість та цінність
свого підприємства. Оцінка вартості стає неодмінним інструментом ефективного ведення діяльності суб’єкта господарювання; повно та
сукупно характеризує діяльність підприємства. Оцінка бізнесу розглядається як визначення вартості підприємства у якості майнового
комплексу, що здатний приносити прибуток своєму власнику. Існує велике розмаїття цілей та причин оцінки бізнесу, які багато в чому
співпадають як для власника, так і для інвестора. Розуміння різних методів оцінки бізнесу дуже важливо. Наукові роботи з оцінки бізнесу
пропонують нам велику кількість методів, але практичне застосування їх в різних країнах має відмінності. Для розрахунку вартості бізнесу
доступна низка методів. Згідно чинного законодавства та Міжнародних стандартів оцінки для визначення вартості підприємства
використовують спеціальні підходи та методи розрахунку, які враховують сферу використання оцінки. В законодавстві Україні закріплено
такі методичні підходи: дохідний (прибутковий), витратний (майновий), порівняльний (ринковий). Ці три підходи до оцінки вартості майна
та майнових прав також застосовує Американська громада оцінщиків (ASA), вони також використовуються і в європейській практиці. В
нашій країні уособлено досвід розвинених країн і визначено ці підходи як основні. Хоча кількість та види методів різняться, це добре видно
при порівнянні українського та європейського досвіду. Практичною діяльністю доказано, що різні методи оцінки бізнесу будуть кращими в
різних сценаріях. Тобто для розрахунку вартості бізнесу необхідно використовувати підходи та методи оцінювання вартості та вибирати
найбільш прийнятні із них для конкретного підприємства. Безліч різних факторів впливає на процес оцінки вартості підприємства. Вони
можуть мати вагомий вплив на кінцевий варіант оцінки.