ОЦІНКА ЕКОНОМІЧНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ КОМЕРЦІАЛІЗАЦІЇ ІННОВАЦІЙ ТА МАРКЕТИНГОВИХ СТРАТЕГІЙ ПРОСУВАННЯ ОСВІТНІХ ПОСЛУГ В БРЕНД ПОЛІТИЦІ УНІВЕРСИТЕТІВ
Анотація
У статті обґрунтовано інтегрований підхід до оцінки економічної ефективності комерціалізації інновацій і стратегій просування навчальних послуг у бренд-політиці університетів. Запропоновано систему KPI, що поєднує фінансові показники трансферу технологій (NPV, IRR, PI, роялті), юніт-економіку набору (CAC, LTV, LTV/CAC), а також бренд-метрики (awareness, NPS, цінова премія). Розроблено пакет управлінських рішень: Stage-Gate з реальними опціонами, єдина даних-архітектура ТТО та маркетингу, маржинальне ціноутворення, B2B і lifelong learning, архітектура бренду, програми для алумні, міжнародні коаліції та ESG-диференціація. Практичний ефект — підвищення дохідності портфеля інновацій, оптимізація витрат на залучення студентів і зміцнення бренд-капіталу. Запропоновано низку практичних рішень, серед яких: впровадження моделі Stage-Gate для відбору інноваційних проєктів; створення єдиної системи даних для маркетингу та трансферу технологій; застосування маржинального ціноутворення з урахуванням еластичності попиту; розвиток корпоративних програм і системи lifelong learning; формування архітектури університетського бренду; активізація роботи з випускниками (алумні-економіка); участь у міжнародних освітніх коаліціях; орієнтація на стандарти сталого розвитку (ESG/SDG). Показано, що реалізація цих заходів сприятиме диверсифікації джерел доходів, зниженню витрат на маркетинг, посиленню репутаційних позицій та формуванню сталого фінансового фундаменту університетів. Практична цінність статті полягає в обґрунтуванні інтегрованої системи показників, яка дозволяє університетам оцінювати та прогнозувати економічну ефективність інноваційної й маркетингової діяльності у комплексі. Результати дослідження можуть бути використані керівництвом закладів вищої освіти, органами державного управління та експертами у сфері освітнього менеджменту для підвищення конкурентоспроможності українських університетів у глобальному просторі.